Kultura szkoły Montessori w XXI wieku : od teorii do praktyki w skali mikro / Anna Jaroszewska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2022. – ISBN 978-83-8095-601-8

Książka wydana jest w ramach serii „Drogowskazy (w) Edukacji”, która popularyzuje nowe kierunki w edukacji. Podano w niej podstawy prawne kształcenia montessorańskiego w Polsce oraz społeczno-kulturowy kontekst pedagogiki Montessori. W teoretycznym wstępie autorka dokonała analizy definicji kultura w zakresie rozważań o szkole, pojęcia kultury organizacyjnej szkoły oraz podstawowych pojęć założenia pedagogiki Marii Montessori. Następnie przedstawiła koncepcję edukacji kosmicznej i przygotowanego otocznia jako wykładni modelu kultury organizacyjnej szkoły montessoriańskiej. Druga część książki to opis działalności jednej szkoły: Integracyjnej Podstawowej Szkoły Montessori w Warszawie, która działa w strukturze Centrum Edukacji Montessori Wawer. Podano m.in. podstawy prawne, normy i wartości szkoły, opisano organizację nauczania jak procedury, zasady, rytuały w klasach wczesnoszkolnych. Omówiono architekturę szkoły, która pozwala zrealizować założenia edukacyjne teorii pedagogiki Mari Montessori. Zwrócono też uwagę na wzorce osobowe i symbolikę w systemie wychowania Montessori oraz postawy nauczycieli, uczniów i rodziców w procesie nauczania i wychowania.

Zobacz również

#pedagogiczna_gdansk

Instagram

Odwiedź profil

Wyszukaj na stronie