Budowanie komunikacji i samodzielności u dzieci w spektrum autyzmu : strategie postępowania w przypadku języka minimalnego, echolalii i nietypowych zachowań / Elizabeth Ives Field ; przekład: Agnieszka Kasprzyk. – Gdańsk : Harmonia Universalis 2023. – ISBN 978-83-8309-247-8

Autorka jest konsultantem ds. autyzmu, logopedą i specjalizuje się w usprawnianiu komunikacji funkcjonalnej oraz kształtowaniu zachowań społecznych i samodzielności osób ze spektrum autyzmu. Pracowała w szkołach, ośrodkach terapeutycznych, w rodzinach z problemem autyzmu i na uniwersytecie. W książce dzieli się swoim bogatym doświadczeniem terapeutycznym. Wskazuje cele i metody pracy terapeutycznej oparte na dowodach naukowych i doświadczeniu, takich jak: modelowanie, podpowiadanie, interwencja w warunkach naturalnych, wzmocnienie, skrypty, narracje społeczne, trening komunikacji funkcjonalnej, pomoce wizualne, system PECS (system komunikacji za pomocą wymiany obrazków). Przedstawia konkretne przypadki dzieci z autyzmem na różnych etapach rozwoju mowy i umiejętności komunikacyjnych. Są to dzieci niemówiące, z umiarkowanie funkcjonalną mową, z echolalią, z rozwiniętą mową i bogatym słownictwem, ale z trudnościami rozumienia metafor językowych i intencji rozmówcy. W każdym rozdziale dotyczącym innego etapu rozwoju jest opis umiejętności, potrzeb i zachowania trójki dzieci, a następnie prezentacja celu komunikacyjnego ze wskazaniem jak go osiągnąć. Na zakończenie autorka objaśnia zalecane metody i techniki wsparcia w pracy terapeutycznej w zakresie komunikacji i zachowania u dzieci ze spektrum autyzmu: modelowanie języka i zabawy, pomoce wizualne, programy motywacyjne i wzmocnienie. Poradnik jest skierowany do logopedów, terapeutów, nauczycieli oraz rodziców.

Zobacz również

#pedagogiczna_gdansk

Instagram

Odwiedź profil

Wyszukaj na stronie