Szkoły i przedszkola już drugi rok mogą składać wnioski do nowej edycji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025 Priorytet 3. Za uzyskane pieniądze można kupić m. in. nowości książkowe oraz elementy wyposażenia bibliotecznego. Aby spełnienie obowiązkowych wymogów programu nie było czasochłonne, warto w grupie nauczycieli bibliotekarzy przedyskutować interesujące, czasem sporne kwestie. W tym celu w dniu 20 października 2022 r. odbyło się pierwsze w tym roku szkolnym spotkanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy miasta Tczewa.
Nauczyciele bibliotekarze wymieniali się pomysłami na realizację programu, mieli wiele ciekawych doświadczeń z jego poprzedniej edycji.
Dzielili się też swoimi doświadczeniami w związku z napływem dużej liczby uczniów z ogarniętej wojną Ukrainy. Biblioteka szkolna ma wiele atutów, które może wykorzystać, by pomóc takim uczniom. Sprzyja temu specyficzne umiejscowienie biblioteki szkolnej w strukturze szkoły, odpowiednie zasoby książkowe a także mądrość i kreatywność nauczyciela bibliotekarza.

Koordynator tej sieci współpracy, Joanna Kowalczyk z biblioteki pedagogicznej w Pruszczu Gdańskim przedstawiła aktualną sytuację szkół w kontekście badania potrzeb i wyzwań placówek edukacyjnych w Polsce, związanych z napływem uczniów z Ukrainy. Takie badania przeprowadziło Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Fundacja Szkoła z Klasą. Celem tych badań było ustalenie potencjału i wyzwań w budowaniu wielokulturowej szkoły w kontekście dzieci z ukraińskich rodzin migracyjnych.

Nauczyciele dzielili się też swoimi doświadczeniami z tzw. godzin dostępności bibliotekarza, wprowadzonych niedawno przez MEiN. Spotkanie odbyło się w I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Tczewie w bibliotece szkolnej. Biblioteka ta niedawno przeszła remont kapitalny, więc uczestnicy spotkania mogli podziwiać piękne i funkcjonalne wnętrza. Kolejne spotkanie planowane jest w lutym 2023 roku.

Zobacz również

#pedagogiczna_gdansk

Instagram

Odwiedź profil

Wyszukaj na stronie