Zapobieganie agresji w szkole : profilaktyka pozytywna w ujęciu edukacyjnej analizy transakcyjnej / Dorota Pankowska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2024. – ISBN 978-83-227-9859-1

Autorka zajmuje się teorią i praktyką wychowania w szkole i kieruje swoją publikację do pedagogów zainteresowanych naukowo zagadnieniem agresji oraz do praktyków, którzy opracowują własne programy wychowawcze. W pierwszym rozdziale podaje podstawowe pojęcia, rodzaje i źródła agresji w ujęciu psychologicznym i pedagogicznym. W następnych rozdziałach prezentuje koncepcje analizy transakcyjnej, która jest podstawą profilaktyki pozytywnej. W części o pomaganiu wychowankom w kształtowaniu nieagresywnej osobowości wyjaśniono podstawową koncepcję analizy transakcyjnej – stanów Ja i podstawowe kompetencje psychologiczne w pracy wychowawczej: Asertywny Dorosły, Empatyczny Rodzic Opiekuńczy, Moralny Rodzic Normatywny, Przyjazne i Wrażliwe Dziecko Naturalne i Współdziałające Dziecko Przystosowane. Następnie autorka omawia dwa obszary analizy transakcyjnej, które mają wpływ na relacje z ludźmi: pozycje życiowe wobec siebie i innych, komunikację w ujęciu AT. Kolejne koncepcje analizy transakcyjnej: pasywności i skryptów życiowych, wyjaśnia omawiając sposoby radzenia sobie z problemami jako przeciwdziałaniu pasywności i agresji. W ostatnim rozdziale publikacji przedstawia problematykę „przyjaznej szkoły” w koncepcji AT w zakresie kultury organizacyjnej szkoły z wykorzystaniem stanów Ja, pozycji życiowych i strukturalizacji czasu.

Zobacz również

#pedagogiczna_gdansk

Instagram

Odwiedź profil

Wyszukaj na stronie