Serdecznie zapraszamy do oglądania nowej wystawy w naszej bibliotece. Tym razem wzięliśmy na tapet lektury szkolne.
Spór o kanon lektur szkolnych trwa w polskiej oświacie od lat. Na ile zachować w nim „lektury pokoleń” – klasykę światowej i polskiej literatury dla dzieci i młodzieży, a na ile włączać do kanonu teksty najnowsze, współczesnych autorów, bliskie zainteresowaniom uczniów i przedstawiające bliski im, znany i zrozumiały świat przeżyć? Jak przeciwdziałać spadającym wynikom czytelnictwa dzieci? Jak zachęcać do lektury? Które teksty z klasyki są nadal ważne i zrozumiałe oraz niezbędne by zachować ciągłość narodowej kulturowej tradycji, nie zerwać „kodu kulturowego”? Które tytuły wybrać spośród tekstów najnowszych i włączyć do kanonu lektur?
Na wystawie przedstawiamy teksty teoretyczne dotyczące sporu o kanon lektur, prezentujemy lektury z aktualnego spisu dla szkoły podstawowej, który wprowadził wiele nowych tytułów (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z 28.06.2024 r. D.U 2024 poz 996) oraz wybrane propozycje metodyczne omawiania tych lektur w szkole.