6 czerwca 2025 roku odbyło się kolejne spotkanie Starogardzkiej sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy nt. „Podsumowanie pracy sieci w roku szkolnym 2024/2025: ewaluacja, plany i propozycje dalszych działań”.

Zebrałyśmy się w celu przeprowadzenia ankiety ewaluacyjnej, która miała wyłonić najbardziej wartościowe (według uczestniczek) działania sieciowe, interesujące kręgi tematyczne, preferowane miejsce spotkań oraz sprawdzić jak oceniane są dotychczasowe działania.

Wyniki nie były zaskoczeniem – najważniejsze dla nauczycielek bibliotekarek są: wymiana doświadczeń i integracja z innymi członkiniami sieci oraz spotkania dyskusyjne (rozwiązujące określony problem). Padła też odpowiedź wskazująca na spotkania ze specjalistami (np. psychologami, bibliotekarzami, metodykami) jako wartościowe działanie sieci.

Jeśli chodzi o interesującą tematykę – najczęściej pojawiają się: sposoby promocji i rozwijania czytelnictwa, nowoczesne technologie stosowane w bibliotece oraz praca z uczniem (np. ze specjalnymi potrzebami – jedno wskazanie).

Preferowanym miejscem spotkań są inne biblioteki szkolne, nasza siedziba oraz inne instytucje (np. muzeum, biblioteka miejska – jedno wskazanie).

Wszystkie ankietowane bardzo dobrze oceniają dotychczasowe działania sieci, co niezmiernie nas cieszy, ale też motywuje do intensywnej pracy, aby taką renomę zachować.

Oprócz tego uczestniczki spotkania otrzymały (wzorowaną na działaniu opisanym w „Bibliotece w Szkole”) propozycję przeprowadzenia „Wakacyjnego wyzwania z biblioteką”, którego zadaniem będzie budowanie pozytywnego wizerunku placówki i promowanie czytania jako czynności towarzyszącej miłym chwilom. Uczniowie w karcie pracy (zamieszczonej w czasopiśmie a udostępnionej im przez bibliotekarza) zaznaczają, których z opisanych czynności kojarzących się z wakacyjnymi przyjemnościami, udało im się doświadczyć, które przeżyć (bo to chyba tutaj właściwe słowo).

Zebrane zostały również zapoznane z ideą budowy skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą, w związku z ogłoszeniem przez ORE II edycji konkursu grantowego. Dowiedziały się jakie działania na rzecz szkół i przedszkoli ogólnodostępnych w powiecie prowadzą SCWEW, od czego rozpoczyna się współpraca (ocena funkcjonalna dziecka) i na czym polega projektowanie uniwersalne, którego zasady mają stosować te ośrodki.

Stałym punktem twórczego i miłego spotkania była wymiana doświadczeń zawodowych (i nie tylko) między zebranymi. Beata Koprowska podzieliła się z nami pomysłem na ciekawe działania biblioteczne. Na zakończenie życzyłyśmy sobie udanych wakacji, w trakcie których będzie można zregenerować siły i nabrać energii do dalszej kreatywnej pracy. Wszystkim przybyłym serdecznie dziękujemy i zapraszamy do odwiedzania starogardzkiej filii.

Zobacz również

#pedagogiczna_gdansk

Instagram

Odwiedź profil

Wyszukaj na stronie